case: klantgericht
Een van de grootste Pensioenfondsen uitte de ambitie om de loyaliteit van aangesloten werkgevers te vergroten. Aan de pensioenuitvoerder van dit fonds de vraag om deze ambitie te helpen realiseren en hier de dienstverlening en werkwijze op aan te passen.
Ik heb de pensioenuitvoerder geholpen om de ambitie van het dit fonds handen en voeten te geven door de opzet van het programma Werkgever Beleving Centraal. Binnen dit programma zijn er activiteiten en projecten uitgevoerd gericht op inzet van nieuwe dienstverlening, verbetering van de samenhang tussen bestaande diensten en het verder vergroten van het bereik.
Resultaat van dit programma was een verhoging van de loyaliteit, gemeten in o.a. rNPS score. Doordat het programma met een helder doel is gestart, hebben we concrete activiteiten kunnen formuleren waar meerdere afdelingen hun bijdrage aan hebben geleverd. Afdelingen hebben zich daarmee een nieuwe werkwijze eigen gemaakt, die vandaag de dag nog steeds wordt toegepast. En nog steeds zorgt voor loyale klanten!
case: toekomst
De regels voor pensioenen veranderen. Dit heeft ook consequenties voor de pensioenfondsen die bediend worden door één van de grootste pensioenuitvoerders. Om de transitie naar het nieuwe stelsel mogelijk te maken, worden de fondsen nauw ondersteunt vanuit deze pensioenuitvoerder.
Er zijn richtlijnen meegegeven hoe die ondersteuning plaats moet vinden, zoals: tijdige communicatie, voldoende communicatie, bereikbaarheid, etc. Maar wat betekent dat exact voor de uitvoering? Welke diensten zet je wanneer in? Hoe bereid je de organisatie daar op voor? Hoe zorg je dat je kan bijsturen als zich nieuwe ontwikkelingen voordoen? Ik heb samengewerkt met het managementteam van de afdeling Werkgevers- en Sectorbediening om antwoorden te formuleren op deze vragen én de vervolgacties in gang te zetten.
Het resultaat? Een organisatie die tijdig klaarstaat om zijn klanten te ondersteunen in één van de grootste pensioenveranderingen ooit. En zodoende met rust en vertrouwen deze transitie tegemoet gaat.
Voor beide casussen heb ik opgetrokken met dezelfde opdrachtgever. Na het resultaat van het programma Werkgever Beleving Centraal, heeft Rolf mij opnieuw gevraagd om een traject te begeleiden.
‘Uit beide trajecten heb ik ervaren dat zij het verschil kan maken, ook in het mee veranderen van management en teams. Dat maakt dat zij op het snijvlak van een plan naar uitvoering het gewenste resultaat kan brengen.’
Noor faciliteert goed met kaders, waar nodig gebruikt ze daarvoor diverse powerpoint en excels. Zo houdt ze je scherp om concrete voortgang te boeken. Daarbij neemt ze op een natuurlijke manier de leiding, maar geeft ook genoeg ruimte (lees; verantwoordelijkheid) aan projectleden om kwalitatief goede bijdrage te leveren.
Noor weet zich de materie waar wij mee werken snel eigen te maken en kan zich dus goed verplaatsen in onze situatie. Noor heeft een prettig karakter (nuchter en met humor) en staat tussen ons in. Haar stakeholdersveld heeft zij scherp en zorgt voor pro actief benadering.
Ik kijk met plezier terug op de trajecten. Deze waren zeer geslaagd, want de doelstellingen zijn behaald. Het was zowel plezierig als leerzaam en uiteindelijk ook met het gewenste resultaat. Hoe kijk je terug op deze trajecten? De samenwerking was goed, mede omdat zij goed aanvoelt wat de wensen zijn en dit omzet in een werkwijze die bij mij en mijn teams passen.
Wat maakt dat ik Noor in zou zetten? Ze is in staat om strategische vraagstukken naar concrete doelen te vertalen. Kan goed leiding geven aan projectteams en faciliteert de projectleden met goed toepasbare kaders, zodat voor projectleden helder is wat van hen wordt gevraagd en de output naar praktische dienstverlening is te vertalen. Uit beide trajecten heb ik ervaren dat zij het verschil kan maken, ook in het mee veranderen van management en teams. Dat maakt dat zij op het snijvlak van een plan naar uitvoering het gewenste resultaat kan brengen."
Zit jij ook met een vraagstuk?
Wil je aan de slag met dat mooie plan? Of vind je het fijn om even te horen of ik wat voor je kan betekenen? Neem gerust contact met me op, dan kijken we samen verder.