LOO Pedagogiek

Het LOO Pedagogiek, als vertegenwoordiger van alle hbo-opleidingen Pedagogiek, benoemt de wens om een beroepsvereniging te starten voor Pedagogen, zodat het pedagogisch perspectief meer een podium kan krijgen. Zij vindt dat de actualiteit in het brede jeugddomein daar bij gebaat is. Als basis voor dit vraagstuk hebben we eerst de wens van het LOO Pedagogiek verder geconcretiseerd. Wat mist er vandaag de dag? Hoe is de situatie anders als er meer pedagogisch perspectief is? Wie merkt hier wat van en op welke manier? Dat gaf een breder perspectief, waardoor er ook meer en andere oplossingsrichtingen op tafel kwamen, naast de mogelijkheid om een beroepsvereniging te starten.

case: ambitie

Het LOO Pedagogiek (Landelijk Opleidingen Overleg Pedagogiek) vertegenwoordigt alle hbo-opleidingen pedagogiek. Het LOO benoemt de wens om het pedagogisch perspectief meer te laten horen, omdat zij vindt dat de actualiteit in het brede jeugddomein daar bij gebaat is. De vraag die het LOO mij stelt is om met hen in kaart te brengen welke oplossingsrichtingen er zijn, zodat de pedagoog en zijn perspectief op het jeugddomein meer een podium krijgt.

We trekken een tijdje met elkaar op en plannen een aantal korte contactmomenten. Die contactmomenten gebruiken we om de situatie scherp te stellen, de ambitie duidelijker te maken en de verschillende opties te verkennen. Vraagt het iets nieuws: een nieuwe werkwijze, een nieuwe organisatie, een nieuwe vereniging? Bundel je krachten met bestaande organisaties, bestaande verenigingen? Etc. In deze contactmomenten ontstaat meer kennis over hoe het veld in elkaar zit, wat de mogelijkheden zijn, alsook de haalbaarheid van de ambitie. Het biedt het LOO een handvat om te kiezen: wat wordt die ambitie, welke stappen gaan we zetten én met wie kunnen we daar het beste in optrekken.

Ik werk van contactmoment naar contactmoment. De voorspelbaarheid van deze ritmiek zorgt voor voortgang. In die contactmomenten help ik de situatie concreet te maken, werk tussentijds zaken uit, laat de inzichten inwerken en biedt keuzemogelijkheden. Ik sluit altijd af met een concrete vervolgstap, zodat het proces doorgang vindt.

Noor Damhuis heeft voor het LOO Pedagogiek naar volle tevredenheid een complexe opdracht uitgevoerd in een kort tijdsbestek. Zij heeft duidelijke scenario’s geschetst voor het LOO Pedagogiek en daarop alle betrokkenen van de Pedagogiek opleidingen in Nederland meegenomen. Tijdens het LOO is door iedereen uitgesproken hoe tevreden ze zijn over Noor. Noor is duidelijk in de communicatie, inhoudelijk sterk, houdt zich aan alle afspraken en rapporteert zeer duidelijk. Kortom: heel fijn om met haar samen te werken! Ik zou haar direct opnieuw de opdracht gunnen.
lisette weijers
LOO voorzitter Pedagogiek - directeur Fontys Pedagogiek

zit jij ook met een vraagstuk?

Wil je aan de slag met dat mooie plan? Of vind je het fijn om even te horen of ik wat voor je kan betekenen? Neem gerust contact met me op, dan kijken we samen verder.