Projecten
Ik werk voor meerdere opdrachtgevers in diverse sectoren. De sector en de organisatie maakt een vraagstuk specifiek. Er is echter wel een rode draad in de vraagstukken: de wens om werk te maken van mooie ideeën en plannen. Of de behoefte aan iemand die even meedenkt en kijkt bij een complexe situatie, om te doorgronden waarom een traject niet loopt. Onderstaand een greep uit de vele trajecten die ik onderhand begeleid heb.
Hogeschool van Amsterdam
Ik heb de Hogeschool van Amsterdam bij meerdere trajecten ondersteund. Zoals het realiseren van een nieuwe opleiding en de samenvoeging van twee faculteiten. In beide trajecten was er vanuit de directie een ambitie, een wens. Over die ambitie was al meermaals gesproken, maar daarmee was deze nog niet gerealiseerd. In beide situaties is mijn hulp gevraagd om de wens te concretiseren, te vertalen in behapbare stappen en de realisatie ervan te begeleiden.
Pensioenuitvoerder
Ik heb een pensioenuitvoerder bij meerdere vraagstukken geholpen. Denk aan de voorbereiding op het nieuwe pensioencontract en het aanpassen van de dienstverlening. De rode draad in deze trajecten: de context verandert het werk van de pensioenuitvoerder. Dan wel om dat wet-/regelgeving verandert, dan wel om dat klanten andere wensen uiten. Dat betekent ook een verandering voor het werk dat er gedaan moet worden en de organisatie hiervan in de teams. Ik heb zowel met directie als uitvoerende teams opgetrokken om veranderingen te realiseren.
HumanTotalCare (HTC)
De wet schrijft voor en dan komt de praktijk. Wet-/regelgeving die wijzigt heeft impact op de dienstverlening van HumanTotalCare. Als arbodienstverlener moeten diensten en producten voldoen aan bepaalde regels, zo ook de dienstverlening van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Het in kaart brengen van wijzigingen is slechts de eerste stap. Het gaat erom dat de wijzigingen ook geadopteerd worden in het werkproces, zodat het écht verandert.
Expertise Organisatie
Een expertise organisatie heeft mij gevraagd om met hen mee te kijken naar de realisatie van hun strategie. Er staat voldoende op papier, er is al vaak over gesproken, maar toch lukt het niet om de plannen structureel tot uitvoering te brengen.
LOO Pedagogiek
Het LOO Pedagogiek, als vertegenwoordiger van alle hbo-opleidingen Pedagogiek, benoemt de wens om een beroepsvereniging te starten voor Pedagogen, zodat het pedagogisch perspectief meer een podium kan krijgen. Zij vindt dat de actualiteit in het brede jeugddomein daar bij gebaat is. Als basis voor dit vraagstuk hebben we eerst de wens van het LOO Pedagogiek verder geconcretiseerd. Wat mist er vandaag de dag? Hoe is de situatie anders als er meer pedagogisch perspectief is? Wie merkt hier wat van en op welke manier? Dat gaf een breder perspectief, waardoor er ook meer en andere oplossingsrichtingen op tafel kwamen, naast de mogelijkheid om een beroepsvereniging te starten.
Fawaka
Fawaka heeft mij gevraagd om met hen mee te kijken naar het organisatiemodel: hoe is deze ontstaan? Is dat nog steeds logisch in het licht van de toekomst? En wat zijn de voors en tegens om het anders te organiseren?